سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تکنولوژی برتر

نقد و بررسی گوشی هواوی نوا 5T

گوشی هواوی نوا 5t یک گوشی میان رده ای با امکانات بالا و دارای پردازنده پرچم دار سال گذشته هواوی, گوشی نوا 5t یکی از جدید ترین گوشی های هواوری هست که در اواخر سال 2019 معرفی شد. این گوشی دارای سخت افزار بسیار قدرتمند و دارای دوربین چهارگانه است این گوشی قیمت خوبی نسبت به امکاناتش دارد و میتونه یک انتخاب خوب جهت خرید یک گوشی میان رده با امکانات گوشی های بالا رده باشد. در ادامه مطلب همراه تکبین باشید.

گوشی نوا 5t دومین گوشی های مدل نوا هست که اوایل 2020 به بازار ایران آمد طبق انتظارات هواوی این گوشی یکی از پرفروش ترین گوشی های در بین گوشی های میان رده ای خواهد بود زیرا امکاناتش به اندازه گوشی های بالا رده ای است,  اگر بیاییم یک حساب کتاب کنیم میبینیم این گوشی واقعا ارزش خرید را دارد زیرا دارای یک دوربین چهارگانه مانند هواوری پی 30 پرو هست و اینکه دارای یک پردازنده قوی Kirin 980 هست که با این قیمت ارزش خرید دارد.

مشاهده قیمت نوا 5t در دیجی کالا

با اینکه گوشی هواوی نوا 5t یک گوشی خوب جهت خرید هست اما تا اینکه به عنوان یک گوشی در حد پرچمدار بتوان آن را خرید کرد راه درازی دارد زیر این گوشی ضد آب نیست, شارژر بی سیم ندارد, ذخیره سازی قابل ارتقا ندارد و صفحه نمایش OLED هم دارا نیست. اما اگر این هیچ کدام از این آپشن ها برای شما مورد استفاده نیست و دنبال یک گوشی با دوربین P30 Pro هستید این موبایل بهترین گزینه برای خرید است.

جعبه گشایی گوشی هواوی نوا 5t

 

طراحی

این گوشی هوشمند از لحاظ طراحی بسیار شبیه گوشی های رده بالا هست و به خاطره همین هست که برای خیلی از افراد این گوشی جذاب است, یکی از چیز های جالب این گوشی قاب 2.5 بعدی پشت این گوشی هست که این گوشی هواوی نوا 5t را خیلی خفن کرده است و وقتی کاربر آن را در دست خود قرار میدهد یک حس خوشایند به آن دست میدهد. و اینکه قاب پشتی این گوشی جوری طراحی شده است که در موقع بازتاب نور یک منظره بسیار زیبا و شیک را خلق کند که از نظر من خیلی گوشی را زیبا و قشنگ میکند.

گوشی هواوی نوا 5t

در پشت  این گوشی جذابیت اصلی گوشی هواوی نوا 5t وحود دارد; یعنی دوربین های چهارگانه بسیار قدرتمند این گوشی که به طور عمودی به همراه یک فلش قرار گرفتن و یک سنسور در کناره آنها, دوربین های این گوشی شباهت بسیار زیادی به پی 30 پرو دارند. حالا از پشت این گوشی بگذریم این گوشی دارای نمایشگر 6.2 اینچی بسیار زیبا هست که هر کاربری را به خود جذب میکند نمایشگر این گوشی بیش از 90 درصد این گوشی را در بر گرفته است ولی با این حال حاشیه هایی در کناره های نمایشگر گوشی مشاهده خواهید کرد.

سنسنور اثر انگشت این گوشی در سمت راست پایین صفحه نمایش قرار دارد که حکم خاموش روشن کردن این گوشی را هم دارد, اینم عرض کنم که سرعت سنسور تشخیص اثرانگشت این موبایل هم بسیار خوب است و بسیار سریع قفل گوشی را باز می‌کند.

روی لبه پایین گوشی هواوی نوا 5t هم پورت USB-C و اسپیکر را مشاهده خواهید کنید. این موبایل هوشمند از جک 3?5 میلی‌متری خروجی صدا بهره نمی‌برد که شاید تنها نقطه ضعف آن باشد.اینم عرض کنم این گوشی ضد آب نیست.

گوشی هواوی نوا 5t

نمایشگر

گوشی هواوی نوا 5t دارای پنل IPS هست که معمولا در گوشی های میان رده ای استفاده میشود و متاسفانه این گوشی مانند گوشی های بالا رده با قیمت بالا از پنل OLED استفاده نیمکند. اما با توجه با قیمتی که این گوشی دارد استفاده پنل IPS چیز عادی به نظرت میرسد. .رنگ‌ های روی این نمایشگر چندان قدرتمند نیستندو میزان کنتراست نمایشگر هم پایین است. در برخی ها جاها رنگ های تیره را مشکی نشان می دهد که در واقع مشکی نیست و رنگ دیگری دارد. اگر از اینها بگذریم باید بگویم نمایشگر این گوشی ویژگی هایی هم دارد شما میتوانید در زیر نور خورشید هم از این گوشی استفاده کنید.

هواوی

نمایشگر این صفحه فول HD+ هست دارای وضوح 2340 در 1080 پیکسل می‌رسد. تراکم پیکسلی آن هم 412 پیکسل بر هر اینچ است. ولی اینم عرض کنم چون صفحه نمایشگر این گوشی IPS LCD یک فشار بر روی باتری هست و سبب میشود که باتری گوشی زود به اتمام برسد و مصرف برق IPS LCD کمی بیشتر است. و اینکه شما میتوانید به طور دستی نور صفحه را پایین آورید که در مواقعی که نمیخواهید کار مهم انجام دهید باتری گوشی کم مصرف شود.

دوربین سلفی گوشی هواوی نوا 5t به طور یک نقطه سیاه رنگ روی نمایشگر دیده می‌شود. نقطه سیاه رنگی که روی لبه سمت چپ نمایشگر دیده می‌شود. این موضوع باعث شده که فضای نمایشگر بیشتر باشد و شما محتوای بیشتری برای تماشا در اختیار داشته باشید.

صفحه نمایش گوشی هواوی نوا 5T به جز در بخش دوربین سلفی، کاملا یکپارچه است. این دوربین که به صورت پانچ شده بر روی صفحه نمایش قرار داده شده است در موارد معمولی مثل کاربری های روزانه مزاحمتی ایجاد نمی کند و حتی ممکن است متوجه آن هم نشوید اما ممکن است برنامه های را اجرا کنید یا بازی های را انجام دهید که بخش هایی از کنترل آنها به دوربین برخورد می کند. در چنین شرایطی بهتر است از بزرگنمایی صفحه نمایش استفاده کرده و یا حالت صفحه نمایش با حاشیه را انتخاب کنید که در اطراف صفحه اصلی دو حاشیه مشکی ایجاد می شود. در مجموع باید گفت ضعف اساسی صفحه نمایش هواوی نوا 5T استفاده از پنل LCD است که البته هواوی به دلیل کاهش قیمت نهایی گوشی دست به این کار زده است ولی بهتر بود از نمایشگر اولد استفاده می شد هر چند قیمت افزایش می یافت.

عملکرد باتری

باتری این موبایل اگر برای کار های روزمره استفاده شود بسیار خوب است, شما میتوانید به راحتی شبکه های اجتماعی خود را گوشی کنید موسیقی گوشی کنید و یا اینکه بازی کنید. اما اگر قرار باشد با استفاده از این گوشی به تماشای فیلم های اچ دی بپردازید باتری زود خالی میکند و به اتمام میرسد. ظرفیت باتری این گوشی هوشمند 3750 میلی آمپر ساعت هست این گوشی از قست شارژینگ هم پشتیبانی میکند و حدودا نیم ساعت میتوانید این گوشی را تا درصدی خوب شارژ کنید و به ادامه کار های روزمره خود برسید. اما متاسفانه باتری گوشی هواوی نوا 5t ار شارژر بی سیم پشتیبانی نمیکند .

مشخصات فنی گوشی Huawei nova 5T

ابعاد و بدنه 154?3x74x7.8 میلیمتر / 174 گرم
صفحه نمایشگر 6?2 اینچ LCD با رزولوشن 2340×1080
چیپست و پردازنده HiSilicon Kirin 980 (7 nm) / 8 هسته‌ای (دو هسته‌ی 2?6 گیگاهرتز Cortex-A76 و دو هسته‌ی 1?92 گیگاهرتز Cortex-A76 و چهار هسته‌ی 1?8 گیگاهرتز Cortex-A55)
پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP10
حافظه داخلی 128 گیگابایت با 8 گیگابایت رم
دوربین اصلی چهار گانه : 48 مگاپیکسل+16 مگاپیکسل+2 مگاپیکسل+2 مگاپیکسل
دوربین سلفی 32 مگاپیکسل
سیستم عامل اندروید 9?0 , EMUI 9.1
سیم کارت دو سیم کارت نانو
باتری باتری غیر قابل تعویض با ظرفیت 3750 میلی آمپر ساعت / شارژ سریع 22?5 وات

عملکرد دوربین

همانطور که در بالا عرض کردم این گوشی از دوربین های چهارگانه بهره میگرید و دارای دوربین همه کار همانند گوشی P30 Pro هست,  هواوی از هوش مصنوعی استفاده کرده تا کیفیت عکس‌ ها بهتر شوند. دوربین سلفی این گوشی از سنسور 32 مگاپیکسلی بهره می‌برد. این سنسور با کمک هوش مصنوعی می‌تواند عکس‌‌های سلفی باکیفیتی برای شما ثبت کند. قدرت هوش مصنوعی را زمانی احساس می‌کنید که در محیط‌ های تاریک مشغول عکاسی باشید.

نوا

دوربین پشتی این گوشی از سنسور 48 مگاپیکسلی بهره میبرد که دارای دیافراگم F/1.4 دارد هست. این سنسور از لرزشگیر اپتیکی تصاویر و فوکوس خودکار بهره می‌برد. این سنسور را سونی ساخته است. دوربین بعدی این گوشی یک سنسور 16 مگاپیکسلی با زاویه دید بسیار بازر دارد. این دوربین می‌تواند با زاویه 117 درجه عکاسی کند. دوربین بعدی سنسور 2 مگاپیکسلی تله‌فوتو دارد که از لرزشگیر اپتیکی تصاویر بهره می‌برد. این دوربین امکان بزرگنمایی تا سه برابر را هم دارد. همچنین در حالت هیبریدی می‌تواند تا 5 برابر زوم کند. دوربین آخر هم از سنسور 2 مگاپیکسلی برخوردار است.

دوربین پشتی گوشی هواوی نوا 5t که از سنسور 48 مگاپیکسلی بهره میبرد، نور بسیار خوبی جذب می‌کند و به همین دلیل عکس‌‌های باکیفیتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. عملکرد دوربین‌‌ها در روز و در شرایطی که نور مناسبی داشته باشید، بسیار خوب است.  در اکثر مواقع عکس‌‌ها بسیار شفاف هستند و جزییات بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارند. کیفیت عکس‌ها در شب کم بد می‌شود. میزان جزییات کاهش پیدا می‌کند و رنگ‌ها هم خوب از کار در نمی‌آیند.

اما عکاسی در روز چگونه است؟ در بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم کیفیت تصاویر در روز و شرایط نوری قوی بسیار خوب است. عکس هایی که در طول روز گرفتیم اغلب دارای جزئیات بسیار بالا، رنگ های بسیار خوب و طبیعی و کنتراست عالی بودند. کیفیت و سرعت تصاویر این گوشی علاوه بر اینکه به دوربین هایش مربوط است، به پردازنده قدرتمند آن یعنی Kirin 980 که با داشتن NPU دوگانه باعث می شود قابلیت های هوش مصنوعی به خصوص در دوربین هواوی نوا 5T بسیار خوب باشد. البته عکس های این گوشی هواوی نوا 5t به نظر مقداری بیش از اندازه پردازش و ویرایش شده اند که که ممکن است برای برخی جالب نباشد. البته این بدان معنی نیست که هوش مصنوعی هیچ فایده ای ندارد چراکه استفاده از هوش مصنوعی و قابلیت های عکاسی در شب باعث شده این دوربین در بین بهترین های بازار قرار گیرد.

عملکرد سخت افزار

هواوی

سخت افزار این گوشی بسیار خوب هواوری از پردازنده Kirin 980 در این گوشی استفاده میکند این پردازنده قبلا در گوشی های قبلی هواوری هم استفاده بود این پردازنده سبب شده که گوشی هواوی نوا 5t قدرت مناسبی در اجرای بازی‌ ها و برنامه‌های مختلف داشته باشد. این گوشی هوشمند 8 گیگابایت رم هم دارد که سرعت بسیار خوبی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. داشتن 128 گیگابایت حافظه داخلی هم از دیگر ویژگی‌‌ های این تلفن همراه هوشمند است. با این حال متاسفانه این گوشی از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند. البته که میزان در نظر گرفته شده برای حافظه داخلی آن واقعا خوب است. این گوشی به راحتی از پس اجرای بازی‌‌های جدید و سنگین بر می‌آید. به راحتی می‌تواند چند برنامه را هم به صورت همزمان اجرا کند. کار کرد معمولی این تلفن همراه هوشمند هم قطعا نظر شما را به سمت خود جلب می‌کند. همه چیز خیلی سریع خواهد بود و هیچ کندی سرعت را احساس نخواهید کرد.

نوا 5 تی

پردازنده گرافیکی این گوشی هواوی نوا 5t نیز توانست در بنچمارک 3D Mark امتیاز 4040 را بدست آورد که کاملا برتر از گوگل پیکسل 3 است که امتیاز 1602 را بدست آورده بود. اما این گوشی در مقابل شیائومی Mi 9T Pro که به پردازنده گرافیکی Adreno 640 مجهز بوده و امتیاز 5098 را بدست آورده است در رتبه پایین تری قرار می گیرد.

ما بازی های مختلفی را در این گوشی تست کردیم. یکی از این بازی ها Asphalt 9: Legends بود. عملکرد هواوی نوا 5T در این بازی مناسب بود اما نمی توان گفت بهترین عملکرد را داشت. در این بازی مقداری کندی را شاهد بودیم از جمله در موقع لمس ها و در سرعت های بالا مقداری کند عمل می کرد. با این وجود می توان گفت با یک گوشی قدرتمند روبرو هستیم که طیف گسترده ای از بازی ها و برنامه های روز را با کیفیت بالا اجرا می کند.

عملکرد نرم‌ افزاری و رابط کاربری

خبر بد دوم برای افرادی که تا اینجا عاشق گوشی هواوی نوا 5t شده‌اند؛ اجرای اندروید 9 به جای اندروید 10 با پوسته سفارشی EMUI 9.1 است. در این میان خبر خوش اینکه روی این گوشی هنوز سرویس‌های پرطرفدار گوگل حضور دارند و جزو گوشی‌های تحریمی گوگل نیست اما نمی‌دانیم چه زمانی به اندروید 10 یا EMUI 10 ارتقا پیدا می‌کند.

نوا

پوسته EMUI 9.1 تفاوت زیادی با مدل‌های پیشین ندارد و اگر کاربر هواوی بوده باشید؛ رابط کاربری نوا 5 تی برای شما کاملا آشنا است. شاید چند لوگو و تنظیم تغییراتی کرده باشند ولی تفاوت بزرگی احساس نمی‌شود.

در EMUI 9.1 هنوز همان سادگی و راحتی کار با نرم‌افزارها حفظ شده است؛ به علاوه اینکه شاهد استفاده از فایل سیستم EROFS هستیم که نرخ خواندن اطلاعات تصادفی را 20 درصد افزایش می‌دهد ولی در عوض فضای ذخیره‌سازی بیشتری طلب می‌کند. مصرف انرژی این پوسته هم نسبت به گذشته در حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است.

از دیگر ویژگی‌های جدید این رابط کاربری باید به مود GPU Turbo اشاره کرد. هنگامی که با این گوشی کار می‌کنید؛ روانی و تمیزی رابط کاربری را حس خواهید کرد. به راحتی میان نرم‌افزارها و صفحات مختلف جابه‌جا می‌شوید؛ بدون اینکه کوچک‌ترین تاخیر و لگی وجود داشته باشد. اپلیکیشن‌ها ساده و سریع اجرا می‌شوند و آیتم‌های زیادی برای سفارشی‌سازی دارید.

رابط کاربری گوشی هواوی نوا 5t بسیار روان، پاسخگو و کاراست. ما در کار با این گوشی هیچ مشکل و تاخیری در پرش از یک اپ به اپ دیگر نداشتیم. آیکون ها و تم این گوشی زیبا هستند ولی اگر این تم های فانتزی توجه شما را جلب نکرد، سفارشی سازی های بسیاری در این رابط کاربری گنجانده شده است که می توانید هر کدام را خواستید دریافت و اعمال کنید. البته برخی تم های هواوی رایگان نبوده و برای استفاده از آنها باید مبلغی را پرداخت کنید. شخصی سازی های nova 5t محدود به تم ها و آیکون ها نبوده و می توانید تنظیمات کلی رابط کاربری را نیز تغییر دهید.

نوا 5T

شما در این گوشی هواوی نوا 5t می توانید با ساخت یک Huawei ID گوشی خود را به سایر محصولات هواوی همچون ساعت هوشمند هواوی موسوم به Watch GT 2 و FreeBuds 3 متصل کنید. این گوشی آخرین گوشی اندرویدی هواوی محسوب می شود چرا که با تحریم این شرکت توسط آمریکا، گوگل دیگر امکان سرویس دهی به آن را نخواهد داشت. بنابراین این گوشی آخرین گوشی هواوی است که کاربران به راحتی می توانند در آن از امکانات گوگل همچون پلی استور استفاده کنند.

مشاهده قیمت نوا 5t در دیجی کالا

مزایا و معایب گوشی هواوی نوا 5t

? مزایای Huawei نوا 5T

? معایب گوشی Huawei نوا 5T

  • دوربین با کیفیت
  • طراحی زیبا
  • اسکنر اثر انگشت بسیار سریع
  • صفحه نمایش بزرگ
  • ارزش بالای خرید
  • استفاده از پنل LCD
  • عدم ارائه جک 3?5 هدفون
  • عدم ارائه شارژر بی سیم
  • استفاده از دوربین ماکرو سخت است

صحبت نهایی

گوشی Nova 5T یکی از گوشی‌های خوب هواوی به حساب می‌آید که قیمت بسیار مناسبی هم دارد. سخت افزار قوی‌ای برای آن در نظر گرفته شده که از پس کارهای روزانه و از پس اجرای جدیدترین بازی‌‌‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین بر می‌آید. دوربین‌های آن هم تجربه خوبی از عکاسی به شما منتقل می‌کنند و شاید این موضوع هم بتواند روی خرید شما تاثیر داشته باشد. از طرف دیگر باتری گوشی برای یک روز کاری مناسب خواهد بود. صفحه نمایش بزرگ و کشیده آن هم کیفیت مناسبی دارد و به راحتی می‌توانید با آن فیلم تماشا کنید و یا بازی کنید.

منبع : تکبین